Blog

07feb
2024

LEZ: in welke Belgische steden geldt een lage-emissiezone?

LEZ: in welke Belgische steden geldt een lage-emissiezone?

Intussen zijn lage-emissiezones (LEZ) in België al enigszins ingeburgerd. Maar in welke steden gelden ze en wat betekent het concreet voor u als automobilist? Een overzicht.

Wat is een lage-emissiezone?

Een lage-emissiezone, Low Emission Zone of milieuzone is een afgebakend gebied in een stedelijke omgeving waar bepaalde vervuilende motorvoertuigen niet toegelaten zijn (of enkel onder bepaalde voorwaarden). Het doel van een lage-emissiezone is om de plaatselijke luchtkwaliteit te verbeteren. Rijdt u een LEZ binnen met een niet-toegelaten voertuig of zonder de nodige documenten, dan riskeert u een boete

Lage-emissiezones worden afgebakend met speciale verkeersborden. Het verbod op vervuilende voertuigen geldt er 24/7.

LEZ in Antwerpen en Gent

Antwerpen, Gent en Brussel zijn momenteel de enige Belgische steden met een lage-emissiezone. In 2018 was er ook sprake om in Mechelen en buurgemeente Willebroek een LEZ in te voeren, maar dat plan werd uiteindelijk afgevoerd.

Antwerpen

De LEZ in Antwerpen was in 2017 de eerste in België. De zone omvat het hele gebied binnen de grote ring en ook een stuk van Linkeroever. U kunt online checken of uw voertuig de LEZ binnen mag of niet. Mag u niet binnen, dan kunt u uw voertuig registreren en een toelating of LEZ-dagpas kopen. Dat kan tot één dag nadat u de LEZ bent binnengereden.

Gent

De volledige Gentse binnenstad (het gebied binnen de ring R40) is een lage-emissiezone. Op de site van Stad Gent kunt u online checken of uw voertuig binnen mag in de LEZ of niet. Net als in Antwerpen kunt u een toelating of een LEZ-dagpas kopen voor voertuigen die niet automatisch toegelaten worden. Meer info over de Gentse LEZ vindt u op de site van Stad Gent.

Nieuwe toegangsregels LEZ vanaf 2024

Eind april 2024 worden de toegangsregels van LEZ in Antwerpen en Gent soepeler voor bepaalde doelgroepen. Zo mogen erkende mantelzorgers de LEZ vrij binnenrijden (om mantelzorg toe te dienen), net zoals personen die door hun handicap een voertuig met automatische schakeling gebruiken. Daarnaast komen mensen die buiten de LEZ wonen voortaan in aanmerking voor een sociaal tarief (dat alleen geldt voor individuele toelatingen en niet voor dagpassen). Tot slot kunt u voor een vervuilend voertuig tot twaalf keer per jaar een dagpas aankopen in plaats van acht keer.

Voor oldtimers ouder dan veertig jaar worden de spelregels dan weer strenger. Zij mogen vanaf eind april 2024 de LEZ niet meer binnen zonder dagpas.

LEZ in Brussel

Bijna het hele Brussels Hoofdstedelijk Gewest is een LEZ. Sinds 2018 zijn de regels er jaar na jaar strenger geworden. Vanaf 2025 geldt de LEZ er niet alleen voor personenwagens maar ook voor vrachtwagens, motorfietsen en bromfietsen. Op de site lez.brussels vindt u alle info over de Brusselse lage-emissiezone.