Blog

06feb
2024

9 Trends in de autowereld vanaf dit jaar

9 Trends in de autowereld vanaf dit jaar

De technologie staat niet stil, en al zeker niet in de autosector. Met de komst van elektrische mobiliteit zit de industrie al enkele jaren in een enorme stroomversnelling, met heel wat innovatie tot gevolg. Ook dit jaar staat er weer heel wat te gebeuren. Wij lijsten 9 belangrijke opkomende trends in de autosector voor je op.

1.     Steeds meer merken gaan voor EV

 Intussen is duidelijk gebleken dat EV de toekomst is, en dus springen steeds meer constructeurs volmondig op de kar. Zo schakelen ook de iets meer traditionele merken over op elektrisch. De merken die de voorbije jaren nog wat afwachtend reageerden, lijken nu toch ook overtuigd van de voordelen van elektrisch rijden. Een voorbeeld: als Amerikaans merk hield Ford de voorbije jaren een ietwat afwachtende houding aan. De Mustang Mach-E was het enige 100 procent elektrische model van deze constructeur, maar nu schakelt Ford een versnelling hoger: het merk plant in 2024 maar liefst 7 nieuwe elektrische modellen.

2.     Opties as-a-service

We leven vandaag in een wereld waarin alles kan, zolang we er maar voor betalen. Bij verschillende diensten is het basisabonnement gratis (denk maar aan muziek streamen), maar kan je uitbreiden door extra te betalen. Dat heeft ook de autowereld begrepen. Zo denken autoconstructeurs eraan om opties aan te bieden aan een abonnementskost. Door dit opties-as-a-service model aan te bieden, kunnen constructeurs per model één enkele uitvoering bouwen waarin alle functies al aanwezig zijn. Als bestuurder bepaal jij of je extra betaalt om een bepaalde optie, zoals zetelverwarming, te laten activeren of niet. Zo kan je ook besparen, door de optie ‘zetelverwarming’ in de zomer uit te schakelen, bijvoorbeeld. BMW testte dit concept in 2022 in Zuid-Korea. Wanneer we in Europa gebruik zullen maken van opties volgens abonnement, blijft afwachten. Maar 2024 zou weleens het jaar kunnen worden waarin meer automerken deze formule aanbieden.

3.     EV’s worden betaalbaarder

Het prijskaartje was voor veel automobilisten een reden om nog niet over te schakelen op elektrisch. Tot nu, want in 2024 worden EV’s nog betaalbaarder en dat hebben we te danken aan de concurrentie die er vandaag in de autosector heerst. Alle autobouwers zijn op zoek naar manieren om betaalbare EV’s op de markt te brengen. Zo wil Volkswagen een ID.2 onder de 25.000 euro bouwen en Citroën belooft dan weer een ë-C3 voor diezelfde prijsklasse.

4.     Elektrische mobiliteit wordt eenvoudiger

Wie elektrisch rijdt, weet dat dit erg comfortabel en rustgevend is. Toch bestaat er nog veel ‘range anxiety’. Dat is helemaal niet nodig en de Europese regering zorgt daar mee voor. Door richtlijnen van Europa wordt laadinfrastructuur namelijk meer uniform. Zo zullen snelladers voortaan overal met hetzelfde type stekker uitgerust moeten zijn en vanaf april 2024 moet je aan elke snellader met je bankkaart kunnen betalen. Geen gedoe dus met laadkaarten wanneer je met de EV naar het buitenland trekt. Hoera voor Europa!

5.     Nog meer aandacht voor veiligheid

We streven allemaal naar meer verkeersveiligheid op de weg en gelukkig zijn moderne wagens uitgerust met technologie die autorijden veiliger maakt. Ook in 2024 komen er weer heel wat middelen bij om het aantal verkeersslachtoffers te doen dalen. Zo bepaalt de Europese regelgeving dat elke nieuwe wagen die in Europa verkocht wordt een automatisch noodremsysteem moet krijgen. De wagens moeten ook uitgerust worden met een intelligent snelheidsregelingssysteem, elektronische dataregistratie (de zogenaamde zwarte doos) en een aansluitpunt voor een alcoholslot.

6.      Wisselstations voor EV-batterijen 

Je hoorde wellicht al eens over wisselstations voor EV-batterijen. Het concept is simpel: in plaats van je EV te moeten opladen, rijd je een station binnen, waar in een mum van tijd je lege batterij wordt ingewisseld voor een volle en je zo weer de baan op kan. De Chinese autofabrikant Nio werkt al langer volgens het principe en heeft ook in Europa al wisselstations staan. Maar nu blijkt dat Nio een samenwerking aangegaan is met Geely, de groep van onder andere Volvo en Polestar. Beide groepen zullen hun kennis met elkaar delen om de wisseltechnologie te verbeteren en uit te breiden. Zo wordt de accuwissel nog efficiënter en zullen steeds meer automobilisten toegang krijgen tot de dienst. Zeg maar vaarwel tegen range anxiety!

7.     Solid-state accu’s komen eraan 

Het hing al een tijdje in de lucht, maar het ziet ernaar uit dat 2024 het jaar wordt waarin de solid-state-accu wijdverspreid wordt. Deze batterij wordt gezien als de heilige graal wat accutechniek betreft. De solid-state-accu heeft een hogere energiedichtheid en kan dus meer energie bieden in een kleinere batterij. Bovendien zijn de accu’s opgewassen tegen hogere temperaturen en zouden ze een nog langere levensduur hebben dan de conventionele lithium-ion-batterijen. Deze nieuwe batterij maakt elektrisch rijden dus nog duurzamer en milieuvriendelijker.

8.     EV brengt retro terug 

Elektrische wagens zijn de toekomst, maar op vlak van design keren autoconstructeurs steeds vaker terug naar hun oorsprong. Het lijkt een contradictie, maar met de technologische vooruitgang gaat ook wat nostalgie gepaard. Steeds meer automerken brengen wagens uit met een retro-look. Denk maar aan de ID.Buzz die veel meer op de oude Volkswagen-busjes lijkt dan de laatste VW California. Het Chinese MG, dat vroeger bekend stond om zijn Britse, sportieve looks, brengt in 2024 met de Cyberster een nieuwe elektrische roadster uit die erg lijkt op zijn voorouders. De Honda e-Civic is een uitgepuurde versie van zijn overgrootvader en Renault gaat helemaal retro met de R5. Het zijn allemaal moderne wagens met een retro-look, en hun designs worden alvast gesmaakt door autoliefhebbers.

9.     De terugkeer van de stationwagen 

De laatste jaren zijn vooral SUV’s populair, maar in Europa rijden nog veel automobilisten met een stationwagen. Op EV-gebied was het even wachten op een elektrische break, maar intussen lijkt de break aan een revival begonnen, want heel wat merken komen met een EV-stationwagen op de proppen. Zo brengt Peugeot de E-308 SW uit. Audi pakt uit met de A6 Avant E-Tron en Opel brengt de Astra-e Sports Tourer uit. Volkswagen werkt momenteel aan de breakvariant van de ID.7, die de elektrische versie van de Passat Variant moet worden. Het is duidelijk: de break is terug van weggeweest.