Covid-19: FAQ

Wat met bandenwissels, onderhoud, herstellingen, leveringen,…?

Wat moet u weten over uw leasecontract in tijden van Covid-19? Hieronder delen we met u de laatste ontwikkelingen over wat mogelijk is en welke maatregelen van toepassing zijn. Er zijn nog een aantal onzekerheden, dus deze informatie kan nog veranderen. Uw gezondheid en die van onze partners en medewerkers staan hierbij centraal.

Update: 19 juni 2020

Carrosserieherstelling

Wat moet ik doen met een ongeval of schade?

Breng ons op de hoogte van de schade, ongeacht de omvang. Dan brengen wij u in contact met een erkend hersteller. Al onze herstellers zijn momenteel beschikbaar op afspraak, rekening houdend met de geldende voorzorgsmaatregelen. Een vervangwagen, al dan niet voorzien in uw contract, kunt u steeds aanvragen via ALD Rent op 02 706 41 32.

 

Kan ik mijn wagen ophalen als deze bij een hersteller staat?

Al onze herstellers zijn momenteel beschikbaar op afspraak, rekening houdend met de geldende voorzorgsmaatregelen. Alle herstellingen worden uitgevoerd, maar de herstellingstijden kunnen afwijken. Neem contact op met uw hersteller voor meer informatie. Een vervangwagen, al dan niet voorzien in uw contract, kunt u steeds aanvragen via ALD Rent op 02 706 41 32.

Onderhoud of technische herstelling

Kan ik mijn onderhoud of technische herstelling laten uitvoeren?

Sinds 4 mei zijn onderhoud en technische herstellingen opnieuw toegelaten, rekening houdend met de geldende voorzorgsmaatregelen. U kunt hiervoor een afspraak maken bij een erkende dealer.

 

Is er een impact op de wachttijd van een onderhoud of technische herstelling?

Dealers geven in de mate van het mogelijke prioriteit aan de meest dringende interventies. Door de sluiting van de laatste weken kan de wachttijd oplopen. Contacteer uw dealer voor meer informatie.

 

Er brandt een waarschuwingslichtje op mijn dashboard. Wat moet ik doen?

Wanneer een waarschuwingslichtje brandt op uw dashboard, kan dit een risico betekenen voor uzelf of schade aan de motor. Stop dus onmiddellijk het voertuig en contacteer ons op 02 706 41 41.

Banden

Kan ik mijn winterbanden wisselen?

Op 22 april liet het Nationale Crisisteam weten dat de wissel van winter- naar zomerbanden erkend wordt als een dringende herstelling. Deze bandenwissel mag voorlopig enkel uitgevoerd worden op afspraak. Tijdens de wissel moet u steeds voldoende afstand houden en de maatregelen van uw bandencentrale respecteren. Mobiele bandenwissels en wissels waarbij uw wagen wordt opgehaald op het werk of bij u thuis, zijn niet altijd mogelijk. Contacteer uw vertrouwde bandencentrale voor meer informatie.

 

Ben ik verplicht om mijn winterbanden te laten wisselen?

Alle begrip indien u ervoor kiest om de bandenwissel nog even uit te stellen. Rijden op winterbanden is volgens de Belgische wetgeving het ganse jaar toegestaan. U kunt een afspraak maken op een later tijdstip. Zorg er wel voor dat de banden in goede staat zijn en houd rekening met een langere remafstand.

 

Mijn banden zijn versleten, mag ik deze laten wisselen?

Vervangingen van versleten banden zijn toegelaten. U kunt een afspraak maken met een erkende bandencentrale.

 

Is de Home Service van bandencentrales beschikbaar?

Alle bandencentrales houden rekening met de nationale veiligheidsvoorschriften. Daardoor is de Home Service niet altijd mogelijk. Voor specifieke vragen kan u contact opnemen met de bandencentrale.

 

Mijn wagen is einde contract, mag ik deze inleveren op winterbanden?

Einde contract voertuigen mogen uitzonderlijk ingeleverd worden op winterbanden. Enkel voor winterbanden op aparte velgen dient u de wissel uit te voeren voor het einde van het contract.

Nieuwe voertuigen

Kan ik een nieuwe wagen bestellen?

U kunt een nieuwe wagen bestellen, al zijn de levertermijnen momenteel nog niet gekend.

 

Is de afleverdatum van mijn nieuwe wagen nog steeds geldig?

In veel gevallen is de huidige afleverdatum niet meer van toepassing. Wij communiceren u de nieuwe levertermijn van zodra we deze ontvangen.

 

Kan ik mijn nieuwe wagen in ontvangst nemen?

Sinds 4 mei worden er stapsgewijs nieuwe voertuigen geleverd. Contacteer uw dealer voor meer informatie of voor een afspraak.

Technische keuring

Waarmee moet ik rekening houden bij de keuring van mijn voertuig?

Uw leasevoertuig is ingeschreven in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

 

Mijn keuringsbewijs vervalt voor 1 maart 2020, mag ik mijn wagen laten keuren?

Wanneer uw keuringsbewijs vervalt voor 1 maart 2020, moet u uw wagen zo snel mogelijk laten keuren.

 

Mijn keuringsbewijs vervalt na 1 maart en voor 31 mei 2020. Mag ik mijn wagen laten keuren?

Vervalt uw keuringsbewijs na 1 maart en voor 31 mei 2020? Dan wordt de geldigheid met zes maanden verlengd. Indien uw keuringsbewijs bijvoorbeeld verviel op 15 april 2020, blijft dit nu geldig tot en met 14 oktober 2020. Ons advies? Maak al een afspraak voor de keuring van uw voertuig.

 

Mijn keuringsbewijs vervalt na 1 juni en voor 31 juli 2020. Mag ik mijn wagen laten keuren?

Vervalt uw keuringsbewijs na 1 juni en voor 31 juli 2020? Dan wordt de geldigheid met twee maanden verlengd. Indien uw keuringsbewijs bijvoorbeeld verviel op 3 juni 2020, blijft dit nu geldig tot en met 2 augustus 2020. U zult de keuringsuitnodiging eerstdaags ontvangen. U kunt dus best al een afspraak maken voor de keuring van uw voertuig.

 

Mijn keuringsbewijs vervalt na 1 augustus 2020. Mag ik mijn wagen laten keuren?

Vervalt uw keuringsbewijs na 1 augustus 2020? Dan wordt de geldigheid van uw keuringsbewijs niet verlengd. U zult de keuringsuitnodiging voor augustus binnen enkele maanden ontvangen.

 

Ik woon in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Zijn de keuringscentra geopend?

De keuringscentra in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werken enkel op afspraak. U kunt een afspraak maken op 02 726 91 52 (ACT).

 

Ik woon in het Waalse Gewest. Zijn de keuringscentra geopend?

Een aantal keuringscentra in het Waalse Gewest werken enkel op afspraak en hebben aangepaste openingsuren. U kunt een afspraak maken op 087 39 39 49.

 

Ik woon in het Vlaamse Gewest. Zijn de keuringscentra geopend?

De keuringscentra in het Vlaamse Gewest werken enkel op afspraak. U kunt een afspraak maken via http://www.afsprakenautokeuring.be/goca.

Meer informatie vindt u op www.goca.be.

Panne onderweg

Ik sta in panne. Kan ik nog terecht bij de pechverhelping?

Ja, u kunt nog steeds terecht bij onze pechverhelping. Bel 02 706 41 41. Wij helpen u graag verder. Houd steeds rekening met de veiligheidsvoorschriften:

- Houd voldoende afstand
- Schud geen handen
- Reinig of desinfecteer het voertuig voldoende

 

Ik heb een ongeval gehad. Kan ik nog gebruik maken van de ongevalsbijstand?

Ja, u kunt nog steeds terecht bij onze ongevalsbijstand. Bel 02 706 41 41. Wij helpen u graag verder. Houd steeds rekening met de veiligheidsvoorschriften:

- Houd voldoende afstand
- Schud geen handen
- Reinig of desinfecteer het voertuig voldoende

Glasschade

Kan ik glasschade door steenslag of glasbreuk laten herstellen?

Sinds 4 mei 2020 kunt u glasschade door steenslag of glasbreuk laten herstellen, rekening houdend met de geldende voorzorgsmaatregelen. Contacteer Touring Glass of Autoglass Clinic voor meer informatie of voor een afspraak.

Teruggave voertuig einde contract 

Kan ik mijn voertuig inleveren op het einde van het contract?

U kunt uw wagen einde contract afmelden via https://restitutionform.aldautomotive.be. Wij nemen contact met u op voor een afspraak.

Mag ik mijn wagen inleveren op winterbanden?

Einde contract voertuigen mogen uitzonderlijk ingeleverd worden op winterbanden. Enkel voor winterbanden op aparte velgen dient u de wissel uit te voeren voor het einde van het contract.

Hebt u vragen? Wij helpen u graag verder.

Bel: 02 706 41 41

Mail naar: customercare@aldautomotive.com

Stuur ons uw vraag op: WhatsApp