Blog

21mei
2019

Waar of niet? De drie meest hardnekkige geruchten rond elektrische wagens

Waar of niet? De drie meest hardnekkige geruchten rond elektrische wagens

1.   Elektrische wagens zijn slechter voor het milieu

In het kort: Niet waar

In het lang:

Het klopt dat verschillende wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat de productie van een elektrische wagen aanzienlijk meer energie vereist dan de productie van een klassieke wagen. Het is dus ook waar dat de productie van een elektrische wagen meer belastend is voor het milieu dan de productie van een klassieke wagen.

Maar eens beide wagens in gebruik worden genomen, is de impact op het milieu van een klassieke wagen al snel even groot als die van een elektrische wagen door het verschil in CO2-uitstoot. En als we kijken naar de totale CO2-uitstoot op de gemiddelde levensduur van een wagen, dan is de impact op het milieu van een klassieke wagen veel groter. Hoe groot dat verschil is, hangt af van hoe de elektrische energie is opgewekt die gebruikt wordt om de wagen op te laden, hoe vaak de persoon rijdt en andere factoren.

Veel tegenstanders verwijten de elektrische wagens ook dat hun batterijen niet erg milieuvriendelijk zijn. Nochtans zijn hun onderdelen voor 95% recycleerbaar. Wel is het zo dat er voor de productie van lithium-ionenbatterijen mijnbouwkundige werkzaamheden nodig zijn voor de grondstoffen van de batterijen. Mijnbouwactiviteiten van welke aard dan ook zijn inderdaad niet milieuvriendelijk. Maar olie onttrekken uit de aarde veroorzaakt enorme hoeveelheden kooldioxide en methaan in de atmosfeer. Het ene is dus niet veel slechter dan het andere.

 

2.   Elektrische wagens kunnen niet ver genoeg rijden

In het kort: Meestal niet waar, maar soms wel

In het lang:

De meeste elektrische wagens die vandaag beschikbaar zijn op de markt, hebben een realistisch bereik van 200 tot 350 km, met de Tesla Model 3  en Model S  als enige uitschieters boven de 400 km. Vergelijk dat met het gemiddelde bereik van 500 tot 1000 km van benzine- en dieselwagens, en het verschil is onmiskenbaar.

Maar wist u dat de gemiddelde Belgische autobestuurder slechts 40 km per dag aflegt en dat ongeveer 90% van de laadbeurten van elektrische wagens thuis gebeurt? Voor het grote merendeel van de bestuurders volstaat het bereik van elektrische wagens dus ruimschoots.

Wat dan met langere ritten? Dat hangt af van de beschikbaarheid van snelladers op uw route. Als u op een rit van 400 km één snellader tegenkomt, kunt u de rit uitrijden met slechts één halte van 30 tot 60 minuten. Dat is hetzelfde aantal haltes en dezelfde stoptijd als de meeste mensen in een benzine- of dieselwagen zouden hanteren. Wie minder haltes wil hanteren, zal vandaag met een elektrische wagen frustraties ervaren.

De technologie evolueert echter razendsnel. De eerste Nissan Leaf  had een batterij van 20 kWh, de huidige generatie heeft er een van 40 kWh en in juni van dit jaar pakt de Nissan Leaf zelfs uit met een batterij van 60 kWh. Met die batterij wordt het verschil in bereik tussen klassieke en elektrische wagens verwaarloosbaar.

 

3.   De batterijen gaan niet lang mee en een batterij vervangen is erg duur

In het kort: Niet waar

In het lang:

Veel mensen kijken naar de frustrerend korte levensduur van de batterij in hun smartphone en vrezen dat de batterij in hun elektrische wagen eenzelfde lot beschoren zal zijn. Batterijen in elektrische wagens zijn echter volledig anders opgebouwd, worden anders gebruikt en anders opgeladen.

De eerste generatie elektrische auto's is nu tien jaar oud en de achteruitgang van die batterijen is erg klein. Onderzoek heeft bijvoorbeeld uitgewezen dat Nissan Leaf taxi’s na 193.000 km nog over 75% van hun batterijcapaciteit beschikten. Tesla-batterijen beschikken na 240.000 km zelfs nog over 90% van hun capaciteit. Als u kijkt naar het gemiddelde aantal kilometers dat consumenten afleggen voor ze hun wagen verkopen, dan beseft u al snel dat deze batterijen pas ver voorbij dat punt problemen zullen opleveren.

Bovendien geven zo goed als alle constructeurs in België een garantie van 8 jaar of 160.000 km op hun elektrische batterijen. Verschillende automerken gaan zelfs nog een stap verder en bieden levenslange garantie op de batterij. Een batterij vervangen kost u dus meestal niets.