Blog

29sep
2021

De fiscaliteit van elektrische bedrijfswagens: hoe zit dat precies?

De fiscaliteit van elektrische bedrijfswagens: hoe zit dat precies?

Vanaf 2026 zullen enkel emissievrije nieuwe bedrijfswagens (elektrisch of op waterstof) nog fiscaal aftrekbaar zijn, zo staat in het federale regeerakkoord. Dit voornemen kreeg vastere vorm in een wetsvoorstel van minister van Financiën Vincent Van Peteghem. We zetten de krachtlijnen even op een rijtje.

Naar een groener wagenpark

Om het wagenpark drastisch te vergroenen, zullen vanaf 2026 enkel nog emissievrije voertuigen (de zogenaamde Zero Emission Vehicles of ZEV) fiscaal aftrekbaar zijn. ZEV-voertuigen die u voor 2027 bestelt, zijn volledig fiscaal aftrekbaar. Daarna zal de aftrekbaarheid geleidelijk aan afnemen tot 67,5% in 2031.

Ook aan de CO2-bijdrage wordt gesleuteld: voor ZEV-voertuigen die u voor 1 juli 2023 bestelt, zal die minimaal 20,83 euro per maand bedragen (het bedrag is indexeerbaar). Vanaf 2025 gaat de bijdrage geleidelijk aan omhoog tot 31,50 euro per maand in 2028 – een stijging met 50%.

Uitdoofregeling voor niet-elektrische bedrijfswagens

Voor de bestaande contracten verandert er niets en ook na 2026 zullen werkgevers hun medewerkers nog een benzine- of dieselwagen kunnen aanbieden. Maar voor zulke niet-emissievrije voertuigen (non-ZEV) zullen de aftrekbaarheid en de CO2-bijdrage afhangen van de besteldatum. Er komt een overgangsregime in drie fases. Vanaf 1 januari 2026 zullen niet-emissievrije voertuigen helemaal niet meer aftrekbaar zijn. De CO2-bijdrage zal tegen 2031 stijgen met een factor 5,5.

Laadpalen bieden belastingvoordeele

Daarnaast wil minister Van Peteghem met zijn voorstel de installatie van elektrische laadpalen aanmoedigen. Bedrijven kunnen dan weer een verhoogde kostenaftrek genieten, ook onder voorwaarden..

Obstakels op de weg?

Inmiddels keurde de Raad van State het wetsontwerp over de vergroening van het bedrijfswagenpark grotendeels goed. Maar ook de Nationale Arbeidsraad (NAR) moet zich nog over het voorstel buigen. Een stemming in de Kamer van Volksvertegenwoordigers zou pas ten vroegste in oktober plaatsvinden.

Die timing heeft gevolgen, want bepaalde maatregelen in het voorstel waren voorzien vanaf 1 september, een datum die al in het verleden ligt. Het voorstel dat vandaag voorligt, voorziet dan ook retroactiviteit.

Nu al elektrische bedrijfswagens bestellen of niet?

Gezien de plannen die voorliggen, geven we u dit advies:

  • Is een diesel-, benzine-, hybride, of plug-inhybride wagen (non-ZEV) voor u de enige optie? Bestel die dan voor juli 2023 om in de komende jaren te genieten van de hogere aftrekbaarheid.
  • Verkiest u een plug-inhybride (non-ZEV)? Bestel die dan zeker voor januari 2023.
  • Een elektrische wagen of een wagen op waterstof is de meest klimaatvriendelijke optie. Houd er wel rekening mee dat ook voor deze voertuigen de aftrekbaarheid vermindert als u ze vanaf januari 2027 bestelt.