Blog

01apr
2021

Op weg naar minder CO2: de meest milieuvriendelijke auto’s van 2021

Op weg naar minder CO2: de meest milieuvriendelijke auto’s van 2021

Op 1 januari 2020 wijzigde de fiscale aftrekbaarheid, zodat voertuigen met een hogere CO2-uitstoot sterker worden benadeeld. Daarnaast gelden in Europa sindsdien strenge emissievoorschriften voor tal van sectoren, waaronder de autosector. Autoproducenten reageren hierop door milieuvriendelijkere wagens te ontwerpen. En ze beperken zich zeker niet alleen tot elektrische modellen. Hier vindt u een overzicht van de meest milieuvriendelijke auto’s die 2021 te bieden heeft.

De strijd van elektriciteit

Absoluut geen CO2 uitstoten, is moeilijk. Logisch, dus, dat elektrische wagens in 2021 de grootste fiscale voordelen genieten. De aankoop van een volledig elektrische wagen is maar liefst 100% fiscaal aftrekbaar.

Wist u trouwens dat vanaf 2026 elke nieuwe bedrijfswagen elektrisch en dus emissievrij moet zijn? Dat besliste de federale regering in 2020. Ook voor particulieren moedigt de overheid elektrische wagens aan. Zo betaalt u in Vlaanderen geen belasting voor inverkeerstelling en geen verkeersbelasting voor 100% elektrische auto’s.

De fiscale aantrekkelijkheid is dus onbetwist, al laten veel mensen zich vandaag nog afschrikken door de hogere aankoopprijs en het relatief lage bereik. Maar als u de auto bijvoorbeeld gebruikt voor woon-werkverkeer, dan kunt u altijd op het werk laden. Momenteel gebeurt 80% van het laden thuis en 20% op het werk.

Toegankelijkere en efficiëntere modellen

Elektrische auto’s worden ook steeds toegankelijker en performanter. Zo hebben de duurste versies van de Polestar 2 uit 2020 en de nieuwste Volkswagen ID.4 een rijbereik van 450 kilometer. Maar ook voor kleinere budgetten hebben elektrische wagens een almaar interessanter bereik. De Volkswagen ID.3 biedt verschillende batterijcapaciteiten, maar voor een model met een bereik van 350 kilometer betaalt u alleszins zo’n 38.000 euro. De elektrische versies van de Opel Corsa-e en de DS 3 E-Tense, die vorig jaar uitkwamen, zijn technisch identiek en beloven een praktisch bereik van 280 kilometer voor een prijskaartje van rond de 40.000 euro. De Peugeot E-208 haalt eenzelfde bereik voor zo’n 35.000 euro.

En binnenkort verschijnen er nog meer interessante modellen op de markt, zoals de Ford Mustang Mach-E SR RWD (rond de 50.000 euro) met een bereik van 345 kilometer. Door van twee naar een elektromotor te gaan, zal de nieuwste versie van de Polestar 2 vooral goedkoper zijn. En met de Skoda Enyaq iV 50 (35.000 euro) rijdt u straks 280 kilometer aan een stuk door.

Wie een wat groter budget heeft en nog even geduld wil oefenen, kan zichzelf binnenkort verwennen met de nieuwe Tesla Roadster, die een bereik van maar liefst 1.000 kilometer zou hebben. Deze wagen zal dit jaar echter waarschijnlijk nog niet op de markt verschijnen.

Plug-in hybrides: de ideale tussenstap

Is de stap naar een elektrische wagen voor u nog te groot? Dan zijn plug-in hybrides de perfecte oplossing. Zeker als u ook op het werk kunt laden, en uw afstanden beperkt blijven. De uitstoot en het verbruik stijgen wel aanzienlijk wanneer de batterij leeg is en de verbrandingsmotor in gang treedt. Maar zo staat u stil bij uw rijstijl en de afstanden die u aflegt, en hoeft u zich tegelijkertijd geen zorgen te maken over het bereik van uw batterij.

Er verandert heel wat in de autowereld. Zo zal Volvo vanaf 2030 geen wagens meer produceren met een brandstofmotor. Mercedes-Benz doet het net wat anders door ook in te zetten op plug-in hybrides met een dieselmotor. De Mercedes E 300 de (met een kostprijs van zo’n 65.000 euro) heeft een batterij waarmee u in theorie 55 kilometer kunt afleggen. Mercedes A is een populaire keuze als bedrijfswagen en het model A 250 e Plug-in Hybrid Benzine heeft een batterij die goed is voor 72 kilometer (40.500 euro).

Wat betreft de nieuwste plug-in hybrides wordt de capaciteit van de brandstofmotoren doorgaans kleiner, terwijl die van de elektromotor net groter wordt. Zo kunt u langer een beroep doen op de batterij en daalt de gemiddelde uitstoot. BMW kwam bijvoorbeeld al met de 530e, die een kleinere brandstofmotor heeft dan de 545e. Binnenkort gaat het automerk nog een stapje verder met de 520e. En ook Volvo springt mee op de kar. Bij de Volvo XC40 hebt u de keuze uit het T4-model met een grotere capaciteit voor de elektromotor of het T5-model, waarbij u vaker terugvalt op de brandstofmotor.

Valse plug-in hybrides’

Sommige plug-in hybrides verloren dit jaar hun fiscale aantrekkelijkheid. Dit zijn de zogenaamde ‘fake plug-in hybrides’. De elektrische batterij heeft een energiecapaciteit van minder dan 0,5 kWh per 100 kilogram wagengewicht, of de wagens hebben een CO2-uitstoot van meer dan 50 gr/km. De Belgische overheid maakte voor u een overzicht van alle plug-in hybrides die vandaag op de markt zijn.

De opkomst van waterstof

Misschien is de toekomst wel aangedreven door waterstof? Net als met een elektrische wagen geniet u met een auto op waterstof van tal van fiscale voordelen. Ook voor pure waterstofvoertuigen betaalt u in Vlaanderen bijvoorbeeld geen belasting voor inverkeerstelling en verkeersbelasting.

Auto’s op waterstof stoten ook geen schadelijke stoffen uit. Ze hebben een elektromotor die aangedreven wordt door een combinatie van waterstof en zuurstof. Waterstofauto’s hebben trouwens een grote actieradius en ze zijn zeer stil. Een nadeel is wel dat tankstations nog te weinig voorzien zijn op deze motoren en brandstoffen, maar de infrastructuur wordt wel voortdurend geoptimaliseerd.

Toyota was al gekend voor zijn hybrides, maar produceert ook waterstofauto’s. De Toyota Mirai heeft een bereik van meer dan 650 kilometer. Voor dit model betaalt u zo’n 65.000 euro. Ook Hyundai waagt zich aan waterstof. De Hyundai NEXO heeft een gelijkaardig bereik als zijn soortgenoot bij Toyota.

Alles wat u moet weten over autofiscaliteit

Hoeveel moet u betalen voor uw bedrijfswagen? En welke autokosten zijn fiscaal aftrekbaar? Ontdek het in onze handige gids.