Blog

25jun
2019

Multimodale mobiliteit maakt plaats voor nieuwe toekomst

Multimodale mobiliteit maakt plaats voor nieuwe toekomst

Nu het verkeer in tal van wereldsteden volledig vast begint te lopen door het toenemende aantal inwoners en pendelaars, kijken zowel overheid als privésector steeds vaker naar multimodale mobiliteit als oplossing. We zien dan ook tal van apps, technologieën en ideeën ontstaan rond deze innovatieve mobiliteitsvorm.

Het lijkt intussen een ver verleden, maar amper tien jaar geleden hadden we in onze steden weinig mogelijkheden om ons te verplaatsen. Fietsen in de stad was gekkenwerk, het openbaar vervoer was in veel steden tot op de draad versleten en schimmige taxi’s maakten volop misbruik van hun monopolie. Fast forward naar vandaag en we zien de alomtegenwoordigheid van Uber, een efficiënter en veel moderner openbaar vervoer en nieuwe privé-initiatieven om steps, fietsen, scooters en wagens te delen. En dat blijkt slechts het tipje van de multimodale ijsberg.

Nieuwe apps

Technologiebedrijven hebben de interesse van consumenten in multimodale mobiliteit opgepikt en ontwikkelen oplossingen aan sneltempo. Dit voorjaar kondigden TomTom, mobiliteits-apps Moovit en technologiereus Microsoft bijvoorbeeld aan dat ze samen een routeplanner ontwikkelen waarin zowel autoroutes, parkeermogelijkheden als opties voor openbaar vervoer zijn opgenomen. Wanneer de routeplanner er zou komen, is nog niet bekend.

In Antwerpen laat de app Whim consumenten intussen al toe om taxiritten, treintickets, autodelen of deelfietsen te boeken voor een vast maandelijks bedrag of te betalen per rit. Ook Berlijn lanceert in juni een pilootversie van een soortgelijke app. Specifiek voor Belgische bedrijven is er dan weer, Olympus een mobility as a service waarmee alle medewerkers tickets voor het openbaar vervoer, autodelen, deelfietsen en parking kunnen betalen via een overzichtelijke app, waarna alles op één maandelijkse bedrijfsfactuur verschijnt.
Volgens een recente studie van het vooraanstaande onderzoeksbureau PSFK zouden dergelijke MaaS (Mobility as a Service) platformen wereldwijd jaarlijks 2,3 miljard privé-autoritten vervangen tegen 2023.

Nieuwe technologieën

Naast apps bieden ook nieuwe technologieën uitgebreide mogelijkheden om multimodale mobiliteit te verbeteren. Daarbij wordt vooral uitgekeken naar wat IoT (Internet of Things) en vehicle-to-vehicle communicatie zal opleveren. Real-time analytics en data kunnen wagens bijvoorbeeld onmiddellijk wegleiden van opstoppingen of bestuurders naar op dat ogenblik snellere alternatieve vervoersmiddelen leiden. Eens de eerste zelfrijdende wagens op de weg verschijnen, zullen realtime analytics hun waarde pas echt bewijzen.

Nieuwe steden

Wereldwijd werken steden aan nieuwe stadsontwerpen om het verkeer in de steden te verlichten én meer ruimte vrij te maken voor andere vervoersmethoden. Bussen en taxi’s krijgen steeds vaker een eigen rijvak. Londen bouwt 12 extra brede en afgesloten fietspaden, of ‘fietssnelwegen’, doorheen de stad. New York wil tegen 2030 2700 km fietspaden in de stad hebben. In Boston is het aantal treinstations in de stad gevoelig opgetrokken zodat meer wijken toegang hebben gekregen tot treinvervoer.

De meest opmerkelijke stadsontwerpen zien we echter in landen met opkomende economieën, waar veel steden zich nog volop ontwikkelen. In het zuidwesten van China wordt bijvoorbeeld een volledig nieuwe stad ontworpen net buiten Chengdu. Tianfu District zal plaats bieden aan 80.000 inwoners en is zo ontworpen dat elke locatie op vijftien minuten wandelen bereikt kan worden. Gemotoriseerde voertuigen zullen slechts op de helft van de wegen toegelaten worden. De andere helft zal voorbehouden zijn voor voetgangers en fietsers.

Nieuwe toekomst

Multimodale mobiliteit kan niet alleen het verkeer aanzienlijk verbeteren in zowel nieuwe als oude steden, maar ook het milieu. Zo kunnen steden weer aangename leefomgevingen worden, met propere lucht en minder lawaai. Bovendien kan multimodale mobiliteit het aantal verkeersongevallen drastisch verlagen. Geen wonder dus dat er zo massaal wordt op ingezet. Toch blijft er ook in deze toekomst ongetwijfeld nog een plek bestaan voor privéwagens. Al zullen die er tegen dan waarschijnlijk heel anders uitzien …