Blog

15nov
2018

De 5 uitdagingen van zelfrijdende wagens

De 5 uitdagingen van zelfrijdende wagens

Zelfrijdende wagens zijn niet uit het nieuws weg te slaan. Als we de pers mogen geloven, lijkt het wel alsof ze morgen van de band zullen rollen. Bij ALD Automotive Belgium dromen we graag mee en vertellen u enthousiast waar zelfrijdende auto’s vandaag al staan.

Beeld u zich even in: u stapt ’s ochtends in uw auto, start de motor en slaat uw ochtendkrant open of begint aan een nieuwe aflevering van uw favoriete tv-serie. Uw auto voert u intussen rustig naar het werk terwijl u ontspant. Te mooi om waar te zijn? Ja en nee. Vanuit een technologisch standpunt is dit vandaag al perfect mogelijk. Dat is ook de reden waarom autofabrikanten en pers dit toekomstbeeld nu al een tijdje als ‘nakend’ omschrijven. Maar hoe komt het dan dat u dit artikel niet zit te lezen in uw zelfrijdende wagen? Omdat de auto-industrie in de laatste ontwikkelingsfase tegen behoorlijk grote obstakels is aangereden. Een overzicht.

Artificiële intelligentie
Zelfrijdende auto’s moeten het menselijke gedrag van andere bestuurders, fietsers en voetgangers zien, interpreteren en voorspellen. Ze moeten begrijpen wanneer ze in de dode hoek zitten van andere wagens, beseffen wanneer er een ziekenwagen aankomt en hoeveel plaats die nodig zal hebben... Daar is behoorlijk slimme artificiële intelligentie (AI) voor nodig. En hoewel AI razendsnel vooruit gaat, is het vereiste niveau vandaag eenvoudigweg nog niet bereikt.

Kostelijke sensoren
Zelfrijdende wagens steunen niet alleen op camera’s, maar ook en vooral op een bepaalde radartechnologie genaamd LiDAR. En die is momenteel nog heel duur: één LiDAR-sensor kost op zich al meer dan 65.000 euro. Het totale prijskaartje van een zelfrijdende wagen zou momenteel dus veel hoger uitvallen dan de gemiddelde consument bereid is te betalen.

(Too) Big Data
Al die camera’s, radars en het in-car-entertainmentsysteem gaan veel data genereren. Volgens Intel zou één zelfrijdende wagen dagelijks 4TB aan ruwe data aanmaken, die via de dataverbinding van de wagen verstuurd moeten worden. Beeld u even in hoe lang het momenteel duurt om een filmpje van 4 MB via 4G door te sturen. En vermenigvuldig die tijd dan maal één miljoen.

De publieke opinie
Volgens recent onderzoek worden 9 op tien ongevallen veroorzaakt of mede veroorzaakt door de mens. Zelfrijdende wagens zouden dus veel verkeersongevallen kunnen vermijden. Maar toch schrikken de meeste mensen er vandaag nog voor terug om een machine het stuur te laten overnemen. Net zoals niemand zich anderhalve eeuw geleden in een lift durfde te wagen.

Onopgeloste vragen
Meer nog dan technologische hindernissen en perceptie, bestaan er nog talloze praktische vragen rond zelfrijdende wagens. Hoe zal men de wetgeving bijvoorbeeld moeten aanpassen, en bij wie zullen verzekeringen de verantwoordelijkheid leggen? Of wat met ethische kwesties? Moet een zelfrijdende wagen bijvoorbeeld altijd voor de minste slachtoffers kiezen? Want dat zou betekenen dat hij zichzelf en zijn bestuurder automatisch te pletter zou rijden als hij enkele voetgangers niet kan vermijden …

Waar staan we vandaag?
Zelfrijdende wagens moeten dus nog heel wat hindernissen overwinnen vooraleer ze daadwerkelijk in gebruik genomen kunnen worden. Dat houdt autofabrikanten echter niet tegen om ze te ontwikkelen. Integendeel, de race naar de eerste volwaardige modellen woedt momenteel volop. Maar waar staan we vandaag? Om dat te begrijpen, moet u weten dat er vijf niveaus bestaan in de autonomie van wagens:

Niveau 0 – geen automatisatie
Op dit niveau doet u alles helemaal zelf: sturen, remmen, optrekken of vertragen.

Niveau 1 – Rijbijstand
Op dit niveau kan de wagen de bestuurder helpen met één aspect, maar de bestuurder doet de rest. Denk bijvoorbeeld aan cruise control of rijvakcontrole.

Niveau 2 – gedeeltelijke automatisatie
Dit is het niveau van de meeste huidige modellen. Wagens kunnen bepaalde taken van de bestuurder overnemen, zoals automatisch parkeren, maar de bestuurder moet zijn handen altijd op het stuur houden.

Niveau 3 – conditionele autonome wagens
Deze wagens van de komende generatie (2018-2020) kunnen zelf rijden in welbepaalde, veilige omstandigheden. Audi heeft bijvoorbeeld al een model gelanceerd dat het kan overnemen van de bestuurder in de file, maar de bestuurder moet zijn handen wel nog altijd op het stuur houden.

Niveau 4 – Hoge autonomie
Op dit niveau kan de wagen zelf sturen, remmen en optrekken. Een bestuurder is niet echt meer nodig, behalve in kritische situaties. De bestuurder zal dus wel zijn aandacht bij de weg moeten houden. Naar verwachting zouden we dit niveau halfweg de jaren twintig bereiken.

Niveau 5 – Volledige autonomie
Op dit niveau hoeft de bestuurder niet meer tussen te komen. De wagens zijn volledig autonoom. Verwacht wordt dat we dit niveau zouden bereiken tegen 2035.

Met andere woorden: u hoeft echt niet tot 2035 te wachten op de doorbraak van volledig autonoom rijdende wagens. Heel wat nieuwe modellen hebben al autonome features die u het leven vandaag al een stuk makkelijker maken. The future is now.