06Apr

Overname Parcours

Société Générale en Wendel – exclusieve onderhandelingen over de overname van de groep Parcours door ALD Automotive.

Société Générale en Wendel zijn gestart met exclusieve onderhandelingen over de overname van de groep Parcours door ALD Automotive (een dochteronderneming van Société Générale). Wendel heeft momenteel een meerderheidsparticipatie in Parcours.

De groep Parcours werd in 1989 opgericht, en is vandaag de zevende Franse speler voor langetermijnverhuur van voertuigen. De onderneming zette intussen ook voet aan wal in Spanje, België, Luxemburg en Portugal. De totale vloot bedroeg op 31 december 2015 61.500 voertuigen. In 2015 bedroeg de geconsolideerde omzet van de groep ongeveer 370 miljoen euro.

Het overnamebod van ALD Automotive waardeert de vennootschapsaandelen van Parcours op 300 miljoen euro, met een goodwill per voertuig die grosso modo overeenkomt met de waardebepalingen van recente transacties in de sector.

Het overnameproject van de groep Parcours valt onder de ontwikkelingsstrategie van ALD Automotive, een van de Europese en wereldwijde marktleiders in langetermijnverhuur. Eind 2015 had de onderneming 1,207 miljoen voertuigen, waarvan 50 000 in België. Met deze stap versterkt ALD Automotive zijn positie in het marktsegment van kleine en middelgrote ondernemingen, en groeit het sneller op de langetermijnverhuur-markt.

Société Générale toont met deze overname zijn wil om de ontwikkeling van ALD Automotive te ondersteunen – als leider in de markt en als groeiend en winstgevend bedrijf. De overname zou maar een zeer beperkte negatieve impact hebben op de CET1-ratio (Common Equity Tier 1) van de groep: ongeveer 5 basispunten minder. En zou al vanaf het eerste jaar een relatief effect hebben op de ROE (Return On Equity) van de groep.

Société Générale en Wendel zetten hun voorbereidingen voort, en zullen hun project voorstellen aan de werknemersvertegenwoordigingen. De uitvoering van de overname zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Franse mededingingsautoriteit.

Mike Masterson, algemeen directeur van ALD International, verklaart: “Deze overname karakteriseert een belangrijke etappe in de strategie van ALD Automotive. Onze ambitie is om de beste mobiliteitsoplossingen op de langetermijnverhuur -markt aan te bieden. De hoeksteen daarvan? De voortdurende bijsturing van ons aanbod volgens de behoeften van onze klanten. Met dit project zouden we onze eigen organisatie verrijken met het originele en rendabele businessmodel van Parcours.”

Miel Horsten, CEO van ALD Automotive België, sluit zich daarbij aan: “Met deze transactie versterken we onze positie als Belgische marktleider, en onderstrepen we onze ambitie in de sector voor de komende jaren. We zijn verheugd dat deze overname onze ruime familie nog groter en krachtiger maakt.”